vrijdag 26 oktober 2007

Dragen van de baby


Na negen maanden van warmte, veiligheid, geluiden en beweging is het voor een pasgeboren baby een hele overgang zo buiten de buik van de moeder. Na de geboorte, vooral de eerste maanden, heeft je kind veel behoefte aan koesterend lijf-op-lijf contact. Aanraking en nabijheid zijn zeer belanrijk bij de ontwikkeling van een kind.
Een baby moet in de eerste levensmaanden na de geboorte veel informatie verwerken. Vooral het evenwichtsorgaan en de tastzin blijken hierbij van groot belang te zijn. De eerste maanden haalt het zenuwstelsel zijn 'voeding' vooral uit bewegingen en aanrakingen. Daarom is het goed als we de tastzin en het evenwichtsorgaan zoveel door aanraking en bewegingen stimuleren. Intuïtief weten we dat als een baby onrustig is deze vaak rustiger wordt en zich beter lijkt te voelen als we de baby tegen ons aan houden en te wiegen.

Mijn mening is dat het prettig is voor de baby en moeder om hem dicht tegen je aan te hebben. de baby voelt zich dan veilig en vertrouwd.
Ik vind de draagdoek een hele goeie uitvinding. Mij lijkt het leuk om dat later ook zo te doen met mijn kind hij voelt zich fijn en voor de moeder is het ook fijn om je baby dicht bij je te hebben.

Wat vinden jullie hiervan? En vinden jullie dit niet eng/of gevaarlijk?

4 opmerkingen:

Rachel Damhuis zei

Hi Mirthe,
Mij lijkt het voor het kind en moeder erg fijn. Kind kan aan de moeder wennen. En de moeder is dicht bij haar kind. Alleen denk ik dat voor de rug van de moeder niet erg goed is. Je draagt wel steeds je kind. Ook voor het kind is misschien in een kinderwagen wat prettiger.
Zelf zal ik later geen draagzak nemen
Groetjes Rachel

Robin zei

Hai mirthe,
Het lijkt mij juist goed om je kind in een draagzak te dragen. Je bent lekker dicht bij elkaar.Ook heb je draagzakken waarbij je het kind voor op je borst kunt dragen. Het kind kan dan lekker om zich heen kijken en ziet wat er in de omgeving gebeurt. Ik zou zelf ook gebruik maken van een draagzak.

Groetjes Robin

314 Kinderopvang Inge zei

Hai Mirthe,

Ik las dit berichtje van jou, en toen ik dit las kwam het me heel bekend voor.
Ik zie heel vaak mensen lopen met een een draagzak.
Toen ik dit voor het eerst zag, vond ik het zielig voor het kind.
Ik weet niet waarom, maar het zag er heel raar uit.
Omdat het lijkt of het kind er zo in hangt.
En het leek me eerst ook heel gevaarlijk, aan het begin ook, omdat je dan bang bent dat het kind eruit valt. Maar dat is niet zo.
En nu ik dit lees, zie ik hier staan dat het heel fijn is voor het kind en de moeder zelf om dicht bij elkaar te zijn.
En dat is ook zo.
Het is ook fijn om bij elkaar te zijn.
Laatst zag ik ook iemand die een ander ding op de rug had.
Maar dat was een heel groot ding.
Het was zeg maar een soort stoeltje, en dat zag er niet zo leuk uit.
Een draagzak is wel fijn voor kinderen, en ze kunnen mooi meekijken, of slapen tegen hun moeder of vader aan.
Toch vind ik het een ideale uitvinding.

Ik vind het een goed onderwerp
En nu ik dit gelezen heb, ben ik ook van mening veranderd, en heb ik nu ook een berichtje in mijn label `Hoe denk ik er nu over`.

Groetjes Inge

Kiekeboe zei

Hallo Mirthe,

Ik ben voor de draagzak!
Ik weet nu al dat ik later de mini monkey ga dragen. (tip kijk even op de site www.minimonkey.nl)
Er zitten zoveel voordelen aan, zoals de baby is dicht bij je waardoor je de warmte en de hartslag voelt ook ontwikkel je een betere band samen met je kind.
Deze draagzak is al geschrikt vanaf de geboorte, het pasgeboren babytje kan gewoon in een natuurlijke houding liggen waardoor ze ook geen darmkrampjes krijgt. Voor huilbaby's is het dragen van de babysling ook heel goed want zo worden ze snel rustig.
Nog een groot voordeel is dat je je handen vrij hebt om andere dingen te doen terwijl je de baby bij je draagt wat een heerlijk gevoel lijkt me dat!

Je begrijpt het wel, ik zie geen negatieve punten aan het dragen van een baby.

Goed onderwerp trouwens!

Liefs Mandy